دريادار سياري: بندر امارات و دوبي با غفلت ما جاي جاسک و چابهار را گرفت/ بايد به امنيت سواحل توجه کني

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 

پایگاه مردمی ارتش::فرمانده نيروي دريايي ارتش گفت: توسعه در جايي صورت مي‌گيرد که امنيت وجود داشته باشد؛ ما بايد به امنيت در عرصه سواحل توجه کنيم تا بهره کافي را از سواحل ببريم.

برنامه اين هفته ثريا به بررسي چرايي محروميت بنادر و سواحل جنوبي کشور و توسعه سواحل مکران پرداخت. دريادار حبيب الله سياري فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران بعنوان ميهمان حضوري و همچنين جادري استاندار هرمزگان و استيري معاون سازمان بنادر و دريانوردي ميهمانان تلفني برنامه بودند.

دريادار سياري در رابطه با وظايف نيروي دريايي ارتش در راستاي پيگيري توسعه مناطق بندري جنوب کشور گفت: توسعه در جايي صورت مي‌گيرد که امنيت وجود داشته باشد؛ ما بايد به امنيت در عرصه سواحل توجه کنيم تا بهره کافي را از اين سواحل ببريم.

وي افزود: پيگيري بحث توسعه سواحل مکران در سال 87 با پيگيري هوشمندانه رهبري در اين رابطه آغاز شد که اين امر باعث شد ما با استقرار در سواحل مکران به پيگيري مباحث توسعه در اين مناطق بپردازيم.

در اين بخش ارائه‌اي از آمارهاي برخي مناطق ساحلي دنيا مثل بندر شانگهاي چين، بندر سنگاپور، بندر رتردام هلند، بندر پوسان کره جنوبي، بندر جبل علي امارات، بندرهامبورگ و... در رابطه با استفاده بهينه و مفيد از سواحل و بنادر صورت گرفت که نشان داده شد اکثر اين کشورها به خوبي از اين فرصت استفاده مي‌کنند و همچنين نشانگر اين بود که اکثر جمعيت کشورها حول مناطق ساحلي جمع شده‌اند.

سياري در خصوص توسعه بندر جبل علي افزود: بندر جبل علي در امارات جاي بندر جاسک و بندر چابهار است يعني اگر ما غفلت نمي‌کرديم و زودتر به توسعه بنادر رسيدگي مي‌کرديم بندر جاسک و چابهار جاي بندر جبل علي را مي‌گرفت، علت اين امر هم مشخص است چراکه براي تجار از لحاظ زمان و مسافت بيشتر منفعت دارد. 50 درصد کالاهاي ما به جبل علي رفته و به مکان هاي ديگر صادر شده است!

سياري در رابطه با ويژگي هاي سواحل مکران اظهار داشت: ما بايد عنوان اين برنامه را بازگشت به دريا مطرح کنيم.

وي در ادامه با نمايش اسلايدهايي به بررسي موقعيت کشور ايران در منطقه و جايگاه خليج فارس، درياي خزر و عمان پرداخت و جمعيت هاي ساکن در اين سواحل را مطرح کرد.

سياري همچنين گفت: همه شهرهاي آباد دنيا در کنار دريا قرار گرفته اند به اين دلايل که مواد غذايي در اين مناطق بيشتر در دسترس است ولي با اين حال ما بازهم از غذاهاي دريايي کمتر استفاده مي‌کنيم و فقط ماهي هاي پرورشي در سبد غذايي ما جاي گرفته است.

فرمانده نيروي دريايي ارتش در رابطه با بحث انرژي هاي نو و گردشگري و تجارت کشور تصريح کرد: ما به سواحل توجهي نداشته ايم؛ اگر صادرات و واردات را نگاه کنيم متوجه مي‌شويم که درصد زيادي از واردات و صادرات ما از مناطق ساحلي جنوب است.

وي ادامه داد: مهمترين آبراه هايي که جهان را به يکديگر وصل مي‌کند در تنگه هرمز است و در 7،8 مورد ديگر هم وجود دارد که چهار تا از اين مناطق در کشور ما وجود دارد که بالاي يک سوم تجارت جهان در اين ناحيه صورت مي‌گيرد.

وي اظهار داشت: تمرکز استکبار جهاني به اين منطقه به دليل تسلط بر اين منطقه مهم است؛ اينجا متوجه مي‌شويم نگاه عميق رهبر فرزانه براي برقراري امنيت در اين منطقه چقدر مهم است چراکه جمهوري اسلامي بعنوان قلب جهان واقع شده است.

در ادامه برنامه همچنين مهمان تلفني ثريا، جاسم جادري استاندار هرمزگان در رابطه با برنامه هاي توسعه مناطق ساحلي جنوب کشور گفت: بعد از سفر رييس جمهور به هرمزگان ضمن بازديد از مناطق مکران تصميمات خوبي در راستاي توسعه اين مناطق، از جمله بزرگراه بندرعباس _جاسک ، تکميل پروژه خط انتقال آب جاسک، تامين اعتبار صد ميليون دلاري براي خريد شناور براي بهره برداري از ماهي هاي فانوس دريايي گرفته شد.

وي افزود: باتوجه به اينکه مرز 320 کيلومتري بندر جاسک درکنار سواحل درياي عمان، سواحلي غني است بحمدلله در کارگروه توسعه سواحل مکران تصميمات خوبي گرفته شده است و ما معتقديم عمران و آباداني روز به روز در اين مناطق بيشتر مي‌شود.

وي اضافه کرد: بعد از سفر رهبري به اين سواحل طرح هاي خوب اما زمانبري در دست احداث قرار گرفته است و پيش بيني شده که جمعيت در اين منطقه دو برابر شود؛ اگر برنامه هاي دولت عملياتي شود قطعا مي‌تواند در افزايش جمعيت تاثير گذار باشد.

دريادار سياري، در پاسخ به مجري برنامه که پرسيد رقباي ما در استفاده از سواحل چه کاري انجام مي‌دهند، اظهار داشت: ما بايد حرکت کنيم به سوي بازگشت به دريا تا در راستاي توسعه بنادر موفق باشيم؛ ما مي‌بينيم که چه بنادري در منطقه در حال توسعه است.

وي تاکيد کرد: بايد اعتراف کنيم که از اين مناطق غفلت کرده ايم و اگر اين دفعه هم غفلت کنيم بندر گوآدر هم از ما پيشي مي‌گيرد دقيقا مثل آن زماني که غفلت کرديم و جبل علي ايجاد شد.

وي افزود: الآن بايد در سواحل مکران در فکر بازگشت به دريا باشيم تا شاهد پيشرفت باشيم اين نه تنها مربوط به همين مناطق است بلکه توسعه دريامحور کشور به اين مناطق وابسته است.

سياري اضافه کرد: دنيا بحث بازگشت به دريا را مطرح کرده چراکه به اين پي برده است که چه منابع عظيمي در درياها است و ما چون غفلت داشته‌ايم بايد بيشتر دقت کنيم.

وي در خصوص اهميت و ويژگي جاسک نيز گفت: تمام سواحل مکران به بندر جاسک و نهايتا پسابندر مي‌رسد. اگر به جاسک و چابهار واقعا توجه بشود، مي‌تواند ما را ازتنگناها در بياورد.

جادري نيز در ادامه برنامه در رابطه با بحث صيادي و شيلات در بندر جاسک و مزيت هاي منطقه اظهار داشت: هرمزگان از لحاظ اقتصادي در ايران کم نظير است و نقش مهمي در صادرات و واردات هم ايفا کرده است. در بحث توليد و کاشت صيفي جات و در کنار آن منابع شيلات مواردي است که مورد توجه مسئولين قرار گرفته است و ما اميدواريم بتوانيم از اين ذخيره عظيم استفاده کنيم اما مشکلاتي است که به کشاورزان ما فشار مي‌اورد و دولت بايد براي اين مشکلات راهکارهايي را ارائه کند.

وي افزود: اميدواريم کارهارا به نحوي پيش ببريم که هم مردم همان منطقه استفاده کنند و هم ساير مناطق کشور از دست رنج اين افراد استفاده کنند.

مجري برنامه در اين بخش با اشاره به لزوم توانمند سازي مردم بومي گفت: خيلي از اوقات وقتي ما به سمت توسعه مي رويم اتفاقي که در يک منطقه مي افتد اينست که ممولا با گسيل شدن سرمايه گذاران غير بومي نهايت پيشرفتي که براي يک بومي رخ مي دهد اين مي شود که آبدارچي و دربان همين سرمايه‌دارها و سرمايه‌گذارها مي شود.

جادري در واکنش به توانمندي نيروهاي بومي افزود: در سفر رييس جمهوري يکي از مواردي که موظف به انجام آن شديم احداث مرکز آموزش فني و حرفه اي بود که اهالي محل را تقويت کنيم؛ درست است که در مناطق آزاد افراد بسياري سرمايه گذاري کردند ولي چيزي عايد مردم بومي نشد ولي ما در جاسک به دنبال اين امر هستيم که ضمن اينکه صنعت پيشرفت کند جيب مردم هم پر شود و اينکه مردم همان منطقه هم آموزش ببينند که چگونه از اين منابع استفاده کنند تا خداي ناکرده زير چرخ هاي توسعه له نشوند.

وي ادامه داد: به همين دليل برنامه هايي که در کارگروه توسعه سواحل مطرح است تقويت نيروهاي بومي وتوسعه پايدار و متوازن مناطق است.

وي همچنين در رابطه با زمين هاي خريداري شده جاسک توسط سرمايه داران و رانت اطلاعاتي برخي افراد و گران شدن قيمت زمينهاي جاسک پس از اعلام به عنوان منطقه ويژه توسط دولت، گفت: متاسفانه اين امر در هنگام توسعه در هر منطقه اي اتفاق ميفتد و متاسفانه اين واقعيت در خريد زمينها، وجود دارد ولي بنده مشاورم را به منطقه اعزام کردم که تا تصويب طرح جامع جاسک مردم را تشويق کنيم که از هرگونه خريد و فروش و معامله خودداري کنند تا از گسترش اين امر جلوگيري شود. من باز هم از همينجا از مردم شريف جاسک خواهش مي کنم بدون هرگونه عجله از هرگونه خريد و فروش زمين جلوگيري بکنند.

مهمان تلفني ديگر برنامه سيدعلي استيري عضو هيت عامل و معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي بود که به بررسي چگونگي توسعه بنادر ايران پرداخت.

استيري در خصوص بهبود جايگاه ايران در افزايش کيفيت بنادر و بازگشت به دريا، گفت: بنادر ما حدود 180 ميليون پوند ظرفيت تخليه و بارگيري را دارد و حدود 140 بند کوک و بزرگ در کشور داريم؛ ما در سال1392 حدود 130 ميليون تن از اين ظرفيت براي صادرات و واردات استفاده کرديم.

وي اظهار داشت: آنچيزي که مهم است، ما بايد توسعه دريا محور را داشته باشيم و سعي سازمان بنادر هميشه اين بوده و هست؛ نکته اي که در ارتباط توسعه دريا محور است اين است که جمعيتي از پيشکسوتان دريايي کشور با کمک بخش هاي دولتي سعي دارند که در اين راستا فرهنگ سازي کنند تا جمعيت در سواحل حضور داشته باشند و به بهبود اين امر کمک کنند.

استيري در پاسخ به مجري برنامه در رابطه با پيشرفت جبل علي تاجايي که مديريت واردات ما را هم به دست گرفته است، گفت: کل جمعيت امارات به اندازه مردم بومي مناطق ما هم نيست و بنادر ايجاد شده آنها با استفاده از نيروهاي خارجي بوده و اينکه در امارات فقط به توسعه بندر و تجارت مدنظر بوده است.

وي افزود: بندر شهيد رجايي چيزي از بندر جبل علي کم ندارد اما نکته اي که هست ما با مسائل سياسي و تحريم ها روبه رو هستيم. اگر اين فضاي سياسي تلطيف شود مشکلات تا حدودي حل خواهد شد.

مجري برنامه با اشاره به اينکه ما کوتاهي‌هايي کرده‌ايم که کار را به جايي رسانده که کشتي هاي مان بارشان را در جبل علي تخليه مي کنند، گفت: آيا اين امور به تحريم مرتبط است؟ در مورد اين مسائل و سوء مديريت هاي ما مصاديق بسياري هست ولي اينکه فکر کنيم با تلطيف فضاي سياسي اتفاق خاصي بيفتد و ربط دادن اين موضوع با تحريم ها ظاهرا درست نيست و نبايد بيهوده اميدوار باشيم.

سياري نيز در رابطه با نقش تحريم ها در اين راستا افزود: ما بايد بايد با رويکرد مناسب اين کار را پيش ببريم؛ بايد برگرديم به عقب و ببينيم که اول انقلاب وضعيت بندر عباس چگونه بود و الان چگونه است؛ اگر بخواهيم قطعا مي‌توانيم شرايط را تغيير بدهيم.

در اين بخش گزارشي از اقدامات نيروهاي دانشجوي جهادي پخش شد که به منطقه مکران سفر کرده بودند.

سياري در خصوص برنامه هاي همايش سواحل مکران و اقتدار دريايي گفت: همايش سواحل مکران و اقتدار دريايي دومين همايشي است که ما در منطقه برگزار مي‌کنيم و هدف از اين همايش ها اين است که افرادي که بيشتر دلسوز هستند در محل کار حضور پيدا کنند که و به ارائه نظرات و راهکارهاي مدنظرشان بپردازند.

وي در رابطه با جمعيت سواحل جنوبي با نمايش اسلايدهايي اظهار داشت: شاخص هاي پيشرفت و توسعه حدود 80 درصد در مناطق شمالي کشور جمع شده است و اين نشان مي‌دهد که ما آمايش توسعه اي مناسبي نداشتيم.

وي اظهار داشت: استعمار در يک برنامه ريزي طولاني مدت ما را از مناطق دريايي دور کرده است.

وي همچنين در پايان با بيان برخي مسائل تاريخي افزود: اين عوامل باعث شده ما نتوانيم از اين ظرفيت بخوبي استفاده کنيم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا